
Ponekad u poslu web-dizajna naiđem na klijente koji se raspituju o izradi web shopa, tj. internetske prodavaonice. Najčešće to budu manja poduzeća ili obrti, čiji su vlasnici/direktori ljudi s prosječnim ili slabijim informatičkim znanjem.
Budući da do sad nisam naišao na klijenta koji je spreman na konkretnije izdatke za izradu i održavanje web shopa, takve stranice još nisam radio, a ponajviše je to iz razloga što se nitko od onih koji su se zanimali ne bi bavio web shop–om kao osnovnom djelatnošću, već bi “malo prodavao i preko interneta”, a za to malo web shop nije isplativa opcija. Zašto je to tako, pokušati ću objasniti na što jednostavniji način.
Preduvjeti za osnivanje web shopa
Web-shop je internetska trgovina za čije je pokretanje potrebno ispunjavati sljedeće preduvjete:
- imati registriranu trgovačku djelatnost koja između ostalog ima i registriranu stavku “Trgovina na malo preko pošte ili interneta” (šifra 47.91 NKD)
- imati skladišni prostor koji udovoljava tehničkim uvjetima za određenu kategoriju/kategorije artikala
- imati internetsku platformu za prodaju (web stranica sa razvijenim sustavom web shop-a)
- imati “payment gateway”tj. most s vašeg web shopa na servis za sigurno plaćanje kreditnim karticama (nije potrebno ukoliko ne želite primati uplate na taj način)
- imati uposlenike informatički osposobljene za unošenje artikala u web shop, prijem, obradu, pakiranje i slanje/isporuku narudžbi i fiskaliziranih računa, te komunikaciju s kupcima
Klijenti koji mi dolaze s upitima o web trgovini uglavnom imaju neku trgovačku djelatnost već registriranu. Pretpostavimo da u tom slučaju samo trebaju dodati “Trgovinu na malo preko pošte ili interneta” u svoje dozvoljene djelatnosti u registru obrta/ tvrtki. Također, oni možda već imaju i odgovarajući skladišni prostor. To nas dovodi do točke 3, u koju sam više upućen nego u prethodne dvije.
Internetska platforma za prodaju (sustav web shop-a)
Tehnički – web shop je internetska prodavaonica, tj. sustav za unošenje proizvoda za prodaju na web stranicu prodavača, primitak i obradu narudžbi i provedbu plaćanja.
Web shop mora imati što jednostavnije i funkcionalnije sučelje za unos naziva, opisa i fotografije proizvoda, svrstavanje u kategoriju, sustav za odabir artikla od strane kupca (“košarica”) i zaključenje narudžbe s odabirom i provedbom metode plaćanja (“checkout”). Kada kažem “što jednostavnije”, ne mislim pri tome na jednostavnost izvedbe sustava, jer iza nečeg što je jednostavno i efikasno za korištenje prodavaču i kupcu najčešće stoji veoma kompliciran sustav.
Izradu sustava web-shopa možete povjeriti:
- dobrim programerima koji će ga graditi od temelja po vašim specifikacijama (najskuplji način, za koji su financijski spodobne uglavnom velike tvrtke/korporacije)
- tvrtki koja već ima razvijen vlastiti sustav web shopa (ili koristi neki od poznatih sustava te vrste) za implementaciju na web-stranice klijenata, a koji će malo ili nimalo izmijenjen odgovarati vašim potrebama (način bitno povoljniji od prvog, no još uvijek veoma skup)
- lokalnom web-dizajneru kojeg često i osobno poznajete, koji je vama ili nekom vama poznatom radio običnu web-stranicu (bez sustava web-shopa), te tvrdi da je dorastao zadatku. Cijena ove izvedbe je veoma upitna tj. individualna.
Pretpostavimo da sam ja ovaj treći. Kad bih se želio time baviti, iznajmio bih vam web-hosting (prostor na serveru), napravili bi .hr ili .com domenu po želji i instalirao bih vam sustav WordPress, kojim se i inače koristim kao osnovom web-stranica koje produciram. To vas do sad košta cca 500-800 kn na godišnjoj bazi (za najam zahtjevnijeg web-hostinga, s dovoljno prostora za neki početni web-shop, te ako želite .com domenu umjesto besplatne .hr domene), te 1.400-2.400 kn jednokratno, za izradu osnovne web-stranice bazirane na sustavu WordPress (nekoliko osnovnih podstranica s opisom tvrtke, kontaktima i slično).
I tek sad krećemo u izradu konkretnog web shopa.
U sustav WordPress može se besplatno implementirati komponenta WooCommerce, a to je sustav web shopa za izgradnju na platformi WordPress. Kad kažem “besplatno”, to znači da je taj sustav besplatan za mene, a vi bi platili radne sate koje bih utrošio da ga instaliram, podesim i testiram. No, to je tek vrh ledenog brijega: osnovna WooCommerce komponenta je veoma ogoljena i nedostaje joj mnogo toga. To što joj nedostaje može se naknadno instalirati, ali s jednom bitnom razlikom: dodatci WooCommerce-u najčešće NISU besplatni (a naravno, opet plaćate i meni za njihovu implementaciju, podešenja, testiranja). Osim toga, za web shop je najbolje odabrati neki od predložaka dizajna razvijenih za WooCommerce (a bolji od njih također nisu besplatni) , te ga prilagoditi vašim potrebama. I sve to nas dovodi do nepoznatih iznosa, jer što smo zahtjevniji, web-shop baziran na WooCommerceu više će koštati. Na kraju svega toga dolazi i unos početnih artikala i obuka vašeg osoblja za daljnje unošenje istih.
Kad se sve te stavke uzmu u obzir, za bilo kakav web shop tražio bih vam najmanje 7.000- 8.000 kn, povrh onoga što sam već spomenuo u prethodnom poglavlju.
Payment Gateway
Payment Gateway ili stranica za provedbu sigurnog plaćanja je ono s čim ste se sigurno već susreli ako ponekad nešto kupite na internetu i platite kreditnom karticom – to je stranica na koju vas web shop preusmjeri da bi tamo izvršili kartično plaćanje, te vas po provedbi plaćanja usmjeri natrag u web shop prodavača gdje dobijete završnu potvrdu da su narudžba i plaćanje uspješno provedeni.
Payment Gateway ne morate imati ako se u vašem web shopu plaća pouzećem, Pay-pal-om (iako je i ovaj servis svojevrstan Payment Gateway, no u njemu se ne plaća direktno karticom, tj. ne ispunjavaju se podatci s kartice kupca pri svakoj kupnji, a cijeli se proces plaćanja odvija na sigurnoj stranici Pay-Pal-a) ili sličnim servisom.
Može li bez Payment Gateway-a, ako postoji i opcija plaćanja karticama? Može, ali to ne bih preporučio ni vama kao prodavaču, ni vašim kupcima. Web shop bez Payment Gatewaya je stranica na kojoj osobno nikad ništa ne bih kupio – njezina sigurnosna razina je slaba, te je takav web shop podložan hakerskim napadima, tj. krađi povjerljivih podataka s kartica, a samim time i novca s kartica kupaca.
U Hrvatskoj postoji nekoliko Payment Gateway-a, tj. sustava za sigurnu provedbu kartičnog plaćanja (T-com PayWay, WS Pay, PBZ MyCheckout), a teško da ćete za najam te usluge proći ispod 2.500-3.000 kn godišnje. I naravno, opet bi platili i meni, tj. onome tko vam izrađuje web shop za povezivanje sa sustavom Payment Gatewaya i testiranje plaćanja, povrh do sad već spomenutih troškova (700 i više kn).
Stanje artikala na skladištu
U slučaju plaćanja unaprijed (kartice, Pay-Pal), vaš web-shop se mora baviti i stanjem artikala na skladištu, jer se ne smije dogoditi da vam kupci plaćaju za već rasprodan artikl. To zahtijeva i povezivanje sustava web-shopa sa programom skladišta (ukoliko bi posao osim web shopa vodili i putem stvarne, fizičke prodavaonice), ili barem precizno vođenje količina u sustavu web shopa, ukoliko on to omogućuje (ako posao vodite samo putem web-shopa).
Korisnička podrška
Naravno, u radu vašeg web shopa povremeno bi došlo i do nekih problema. Ako bih vam ja izradio web-shop, dogovorili bi i tehničko održavanje (tehnička ažuriranja sustava i izrada backup-a tj. sigurnosnih kopija) i podršku. To bi vas koštalo minimalno 300 kn mjesečno.
****
Nadam se da vam je ovaj članak dovoljno osvijetlio problematiku, zahtjevnost i troškove izrade web shopa.